Koreografisk intervention

April 2021. På bild dansaren Niki Tsappos, foto P Madrid

Dansensemblen Rosales skapar just nu verket En koreografisk intervention, i regi och koreografi av Paloma Madrid, i samarbete med konstnären och trädgårdsmästaren Sarasvati Shrestha och musikern Hara Alonso. Det handlar om att uppmärksamma de ekologiska sambanden, där vi övar upp vår lyhördhet kring hur vi kan odla jorden och arbeta för en mer rättvis fördelning av våra resurser med omsorg om jorden och närmiljön. Allt kommer att hända på Tegelscenens bakgård i Hökarängen. En koreografisk intervention har premiär den 25 augusti, men redan i juni är barn mellan 8-12 år välkomna att delta i en verkstad om jord, växter och dans. 

– Vi vill göra en dansintervention på en plats där dans annars inte finns, säger Paloma Madrid, koreograf och initiativtagare till Rosales.

I En koreografisk intervention arbetar dansensemblen Rosales med jord och växter som utgångspunkt i syfte att studera det ekosystem som vi alla är en del av. Vi pratar ofta om ekologisk resiliens, d.v.s. förmågan hos ekosystemet att möta olika förändringar som stormar, bränder och föroreningar. Men vad innebär resiliens i praktiken, i våra kroppar, i samhället och för miljön? Vad kan vi göra för att åstadkomma den förändring om en rättvis fördelning vi strävar efter?

– Ekosystemens komplexitet, utsatthet och förmåga till återhämtning är inspirationen i arbetet med En koreografisk intervention, säger Sarasvati Shrestha.

-Genom att studera växternas olika livsbetingelser kommer vi att närma oss en djupare förståelse för miljön, växter och rörelse som grunden till vår existens.

En koreografisk intervention är dansensemblen Rosales andra koreografi i regi och koreografi av Paloma Madrid och nu tillsammans med Sarasvati Shrestha, konstnär och pedagog med ett undersökande och ifrågasättande förhållningssätt kring värdesystem, språk, kunskapssyn och gränsdragningarna mellan natur och kultur. Här samarbetar Rosales också med musikern Hara Alonso. 

En koreografisk intervention har premiär den 25 augusti på Tegelscenens bakgård på Söndagsvägen 9 i Hökarängen, och visas sedan ett tiotal gånger mellan 26 augusti – 5 september.

Men redan i juni finns det en chans för intresserade barn mellan 8 -12 år att boka plats på dansensemblen Rosales sommarlovsaktivitet “Om jord, växter & dans-verkstad” som äger rum varje dag 13-17 juni kl 15-16.

Om jord, växter & dans-verkstad för barn mellan 8 -12 år: 

13-17 juni kl 15-16, varje dag. 

Högst 8 deltagare, först till kvarn, fritt inträde, anmälan görs med namn och telefonnummer till  

maila till; rosalesscenkonst@gmail.com

April 2021. På bild med ryggen mot Daniela Escarleth Romo Pozo och Mari Raudsepp, foto P Madrid

En koreografisk intervention görs med Dansarna Niki Tsappos, Daniela Escarleth Romo Pozo, Talia Gallegos Fadda, Mari Raudsepp och Jenny Salomonsen 

Regi och koreografi Paloma Madrid 
Trädgårdsmästare och konstnär  https://botkyrkakonsthall.se/sarasvati-shrestha/ Sarasvati Shrestha
Musik  https://haraalonso.com/ Hara Alonso
Foto Petra Koppla Dahlberg  

Premiär: 25 aug kl 19 på Tegelscenen trädgård, bakgård på Söndagsvägen 9 i Hökarängen. 

Fler datum: 26 aug kl 19, 27 aug kl 15, 28 aug kl 19, 29 aug kl 15, 31 aug kl 16, 1 sept kl 16, 2 sept kl 16, 3 sept kl 16, 4 sept kl 21, 5 sept kl 17.

Rosales är en multidisciplinär koreografisk plattform för studier om kroppen, konstnärliga läkande processer och scenkonsten, och består av professionella och autodidaktiska dansare, konstnärer, filmare och performers från hela landet. Ensemblens vision är att skapa dansföreställningar, installationer och interventioner nationellt och internationellt för att bredda konsten med koreografier som svarar samhället med brådskande kraft. Konstnärerna har alla en gemensam nämnare som är att de delar erfarenheter om att deras kroppar bär på politik och vill läka tillsammans med varandra och sin publik.


https://rosalesscenkonst.wordpress.com https://www.instagram.com/rosalesscenkonst/ https://www.facebook.com/rosales.scenkonst

Rosales Scenkonst, Tegelscenen, Söndagsvägen 9, 123 60 Farsta

 


Snoppen blöder

En transterapipolitisk chakraritual av och med Tvillingskapet.

Snoppen blöder handlar om att vara transperson i en könsbinär värld och hela tiden känna hur könet skaver. Föreställningen vågar ställa frågor som; kan du ibland sakna dina bröst, så som de var innan Operationen? Kan du ibland sakna ditt gamla namn? I formen av en transterapipolitisk ritual bjuder Tvillingskapet in till en lika fiktiv som verklig gränstillvaro mellan kön och bortom, mellan teater och dans. Föreställningen består av talad och inspelad text som kommer från skådespelarnas egna dagböcker och flera år långa brevväxling med varandra. Texter som gestaltas i rörelser och helande dans. Den är en uppgörelse med en ständigt närvarande Blick – den som säger att du är på fel plats, i fel omklädningsrum (vilket av omklädningsrummen du än väljer), att vissa begär är radikala och andra inte och som får dig att skyla din kropp för att den ska slippa vara radikal. Snoppen blöder tar dig med till en parallell verklighet med rum för såväl sorg som hopp och speglande gemenskap.

Medverkande: Eddie Mio Larson och Leopold K Bojsenburg
Koreografi: Paloma Madrid
Dramaturg: Robin N Spegel
Musik: Make Make, Mörkret m fl.
Teknik: Liv Piccolina

PATO NEGRO

Läkande dans 2020

Navigating the crack between worlds is difficult and painful, like reconstructing things in oppressive time. Forced to negotiate the cracks between realities. Necessary for survival and growth. My dance takes me to one of the driest deserts in the world, the Atacama desert. Also known as the black duck, pato negro in Quechua. I go because one part of my ancestors and grandmothers come from the dry desert. But also my relationship to longing for a territory that I sense is part of me. In Atacama, there were about twenty women who between the 70s and 90s searched for their relatives. Their story is documented and grabbed me because it’s part of my exil body. The women’s relatives had been dumped by the military during the dictatorship of oppression in Chile. Their movements consisted of bending down and picking up, possibly something that could be thought of as bones from their relatives. A bending movement burned in, hope. 

Direction and choreography Paloma Madrid Soto (Swe/Chi)
Dance Ninoska Valenzuela Benavides (Chile) Paloma Madrid Soto
Photography Elisa Torres (Chile)
Music Carmen Lienqueo and Pintocabeza(Chile)
Editing Petra Koppla Dahlberg (SWE)

Konstnärsnämnden 2019, shortfilm, 2020/21 Premier 8 march, 12 PM, 2021

never grow old

 open for trailer

never_grow_old_Foto_Riksteatern_4

Koreografen och dansaren fantiserar: Tänk om jag har levt som man i femhundra år, innan jag hamnade i denna kropp – och ingen tar hänsyn till min historia!

– Det är en generös koreografi där vi som dansare utforskar våra livserfarenheter och dansberättelser granskade ur ett avkoloniserande perspektiv. I början av processen frågade jag mig; hur gör jag en koreografi som håller mig intresserad? Jag insåg snabbt att jag var redo att ta fram delar av mitt liv, och med det skapa en koreografi som är i ständig förändring, säger Paloma Madrid, koreograf, dansare och performer i föreställningen.

Publiken bjuds in till ett universum där koreografi, scenografi, kostym och ljuddesign samverkar och ständigt påverkar dansarnas rörelser. Den som lyssnar riktigt noga kan höra växterna tala och få inblick i framtiden. I never grow old blir begrepp som hållbarhet, mellanförskap, och avkolonisering till koreografier. Föreställningen kommer att turnera på 14 orter runt om i Sverige, första stopp är Katrineholm.

– Det är första gången jag turnerar i Sverige! Jag är nyfiken på det nya och längtar verkligen efter denna nya erfarenhet. Att möta Sverige från scenen känns både hoppfullt och viktigt, säger Paloma Madrid.

Medverkande
Paloma Madrid
Belén Maya
Ninos Josef

Idé och koreografi Paloma Madrid
Kostymdesign Malin Busck
Scenografi Mariana Alves Silva och konstnären Linda Al-Ghussein
Musik Safoura Safavi

Urpremiär 1 oktober, Hallunda, Stockholm

turné i Sverige, klicka





foto från en Koreografisk intervention, 2021
ROSALES danskompani analyserar världen och studerar kroppen och koreograferar scenkonst i relation till konstnärliga läkande processer.
Initiativet startades i maj 2019 av Paloma Madrid. Arbetet påbörjades tillsammans med Kai Tsilimigras Renhuldt, Sarasvati Shrestha, Talia Gallegos Fadda, Eddie Mio Larson, Maria Kayo Mpoyi, Adam Seid Tahir, Mari Raudsepp, Catarina Zarazua, Jenny Salomonsen, Linnéa Sundling, Petra Coppla Dahlberg.

“Mitt arbete handlar inte om att försvara dansens elegans och skönhet, eller åtminstone inte i konventionell mening. Det handlar om att utforska rörelsens yttre form, där kroppar åldras, bär på ärr, misslyckas och överlämnas på det sättet till koreografiska undersökningar som blir dans. Där fysiska minnen utsätts som öppna sår och existerar i sårbarheten. Jag dansar också i den bredaste, lösaste definition som i ett utforskande av rörelse och kropp. Med dansare tar vi tillbaka och avtäcker våra sanna rörelser. En idé som för mig handlar om godkännande för en själv och kollektiv läkning. Intima undersökningar som blir multisensoriska attacker, destillerade i harmoni av kaos, uthållighet, humor, poesi och grovhet. Intensiva moment av rörelser från tidigare dans erfarenheter, dagliga ritualer och gester. Koreografier som rör sig där dansen möter med kroppen den visuella och sociala konsten. Där begrepp om tid, energi och interaktioner blir koreografierna”.-Paloma Madrid initiativtagare och grundare till Rosales

https://rosalesscenkonst.wordpress.com